ORPEA POLSKA A COVID-19
ORPEA POLSKA to największa sieć domów opieki i klinik rehabilitacyjnych w Polsce. Wyróżnia ją blisko 20-letnie doświadczenie w stacjonarnej opiece długoterminowej, wykwalifikowany personel, specjalizujący się w opiece nad osobami starszymi i rehabilitacji oraz to, że jest częścią międzynarodowej Grupy ORPEA.
Na pytania odnośnie zapobiegania zarażeniu koronawirusem odpowiedzi udzieliła nam Magdalena Michalska- dyrektor marketingu, komunikacji i PR Grupy ORPEA Polska.
•
W jaki sposób chronią Państwo swoich pensjonariuszy oraz personel przez koronawirusem? W jaki sposób zaostrzone jest przestrzeganie higieny?ORPEA Polska prowadzi ciągłe i intensywne działania eliminujące ryzyko rozprzestrzeniania się zakażeń. Jeszcze przed wystąpieniem epidemii koronawirusa, stale podnosiliśmy wiedzę personelu sprawującego opiekę nad mieszkańcami, nad czym w Grupie ORPEA czuwa działający od kilku lat Zespół Kontroli Zakażeń Szpitalnych. Jeszcze przed wystąpieniem pierwszego przypadku zakażenia COVID-19 w Polsce w ORPEA Polska został powołany Sztab Kryzysowy, który pozostaje w ścisłym, codziennym kontakcie ze sztabem kryzysowym w siedzibie głównej Grupy ORPEA we Francji.
Do każdej placówki zakupiliśmy dodatkowe środki ochrony osobistej dla personelu sprawującego opiekę nad pacjentem/mieszkańcem podejrzanym o zakażenie SARS CoV-2. Wdrożyliśmy wszystkie zalecenia rekomendowane przez Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia i inne instytucje zewnętrzne.
Sporządziliśmy też procedury wewnętrzne w zakresie ochrony przed epidemicznym ryzykiem wystąpienia COVID-19, a także jak postępować gdyby przypadek zakażenia koronawirusem pojawił się w naszym domu opieki czy klinice rehabilitacyjnej. Pierwsze procedury w tym zakresie powstały 3 marca, a pierwszy potwierdzony przypadek zakażenia koronawirusem w Polsce został stwierdzony dzień później.
Niezwłocznie po wprowadzeniu procedur są przeprowadzane szkolenia dla personelu celem szczegółowego objaśnienia zapisów i postępowania w zakresie prewencji zakażeń.
Personel ma stały kontakt ze specjalistami w zakresie prewencji zakażeń i w każdej chwili może liczyć na wsparcie.
•
Co z dostępem do opieki lekarskiej/ pielęgniarskiej w obecnej sytuacji?Dostęp do opieki lekarskiej i pielęgniarskiej nie uległ żadnym zmianom, mieszkańcy mają zapewnione bezpieczeństwo medyczne w tym zakresie.
•
Czy uświadamiają Państwo swoich podopiecznych o panującym niebezpieczeństwie oraz tym, z czym obecnie zmaga się cały świat?Nasi terapeuci i psycholodzy prowadzą zajęcia indywidualne i rozmowy, których celem jest złagodzenie napięcia i lęku. Wielu mieszkańców potrzebuje pomocy i wyjaśnienia obecnej sytuacji. Ćwiczenia fizyczne, które im organizujemy, oczywiście w trybie indywidualnym, rozładowują to napięcie. Pacjenci reagują z wdzięcznością nawet na małe gesty.
•
W jaki sposób umożliwiają Państwo kontakt pensjonariuszy z ich rodzinami? Czy zapewniają Państwo wsparcie psychologiczne dla seniorów z powodu długiej rozłąki z najbliższymi oraz brakiem bezpośredniego kontaktu z rodziną?Kierując się troską o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców (osób starszych, często chorych, a zatem najbardziej narażonych na ryzyko zarażenia koronawirusem), ORPEA Polska wstrzymała możliwość odwiedzin w swoich domach opieki już na początku marca. Rozłąka jest bardzo trudna zarówno dla naszych podopiecznych, jak i ich najbliższych, zwłaszcza że możliwość odwiedzin bez wcześniejszej zapowiedzi i praktycznie przez cały dzień 7 dni w tygodniu, jest w corocznym Badaniu satysfakcji najbardziej cenionym przez rodziny aspektem naszej działalności. W momencie jej wstrzymania, poczuliśmy się zobowiązani do zapewnienia takich form kontaktu, które choć trochę ukoją ból rozłąki. Dlatego wprowadziliśmy dedykowane numery telefonów i komórki, na które dzwonią rodziny, a personel podaje telefon mieszkańcom, rozmowy przez Skype i WhatsApp, możliwość przesłania przez rodzinę maila czy przekazania listu, który jest przekazywany lub czytany podopiecznemu. W naszych parterowych domach opieki umożliwiamy też „spotkania przez szybę”. Przeprowadziliśmy też pierwszą z cyklu akcję „odwiedziny z podnośnika”:
www.dziendobry.tvn.pl/a/podnosnikiem-do-chorej-mamy-nie-moge-byc-przy-tobie-ale-wiem-ze-jestes-bezpiecznawww.wiadomosci.onet.pl/kraj/odwiedziny-w-domu-opieki-dzieki-dzwigowi-spotkania-rodzin-w-dabrowce/l4rf2e6www.warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,25904703,dom-opieki-zamowil-wysiegnik-zeby-pensjonariusze-mogli-sie.htmlGłównym problemem, który doskwiera mieszkańcom jest tęsknota – czyli właśnie ograniczenie odwiedzin, dlatego nasi terapeuci i psycholodzy przywiązują szczególną uwagę do umożliwienia komunikacji z rodzinami. Staramy się by rozmów telefonicznych czy połączeń wideo było jak najwięcej, gdyż mają one moc terapeutyczną – widzimy, jak te rozmowy pozytywnie wpływają na poprawę nastroju seniorów, dodają otuchy i siły, pacjenci i mieszkańcy są naprawdę poruszeni. Emocje towarzyszące rozmowom udzielają się także pracownikom. Psycholog z jednego z naszych domów mówi o wielkim wzruszeniu, gdy jedna z podopiecznych podczas wideorozmowy pierwszy raz miała okazję zobaczyć swojego najmłodszego wnuka! Wyraz twarzy oraz reakcja mieszkanki są nie do opisania ?
•
W jaki sposób wypełniają Państwo czas podopiecznym w czasie kwarantanny? Czy rozszerzona jest terapia zajęciowa? Czy odbywają się nadal spotkania grupowe dla seniorów (np. wspólne oglądanie tv w pokoju dziennym), czy wprowadzona jest jakiegoś rodzaju izolacja, ograniczenie kontaktów?Prowadzimy rehabilitację i terapię zajęciową, ale w trybie indywidualnym. Dodatkowo organizujemy akcję KONCERTY POD DOMEM, podczas których akordeonista wykonuje znane utwory, wywołujące wiele pięknych wspomnień. W tym przypadku mieszkańcy siedzą we wskazanej odległości i noszą maseczki.
www.orpea.pl/aktualnosci/rehabilitacja-indywidualna/ www.orpea.pl/aktualnosci/indywidualna-terapia-zajeciowa/www.youtube.com/watch?v=vD0H7cQmkF8&t=3s •
Czy rodziny mogą liczyć na udogodnienia wynikające z trudnej sytuacji rodziny (np. utraty pracy) ze strony domu (np. rozłożenie płatności za pobyt na raty, przesunięcie płatności w czasie itp.)?Jeśli takie postulaty się pojawią, będziemy je rozpatrywać indywidualnie, analizując przebieg dotychczasowej współpracy. Jednak ponieważ jako firma też odczuwamy skutki pandemii, mamy niestety ograniczone możliwości w tym zakresie.
•
Czy domy opieki mogą obecnie liczyć na jakąkolwiek pomoc od władz państwowych/ samorządowych np. darmowe środki czystości, maseczki, rękawice, płyny odkażające, bądź też pomoc finansową? Pomimo składanych wniosków, nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia do chwili obecnej. Mamy natomiast pełne wsparcie w Grupie ORPEA, której jesteśmy częścią.
•
Czy placówka doświadcza pomocy ze strony osób prywatnych, okolicznych mieszkańców itp.?Tak, oczywiście. Otrzymujemy bezpłatnie przyłbice, maseczki uszyte przez firmy czy zaprzyjaźnione fundacje, itp.
•
Czy dom przyjmuje aktualnie nowych podopiecznych? Jeśli tak, jakie są zachowywane zasady bezpieczeństwa dla nowych i stałych podopiecznych?Zasady są szczegółowo opisane na naszej stronie: www.orpea.pl/aktualnosci/zasady-przyjec-podczas-pandemii/
•
Jak Państwo zapatrują się na przyszłość swojego domu? Jakie są dalsze prognozy funkcjonowania?Wierzymy, że przestrzegając procedur, mając zgrane i profesjonalne zespoły pielęgniarsko-opiekuńcze i pełne wsparcie oraz wiedzę i doświadczenie międzynarodowej Grupy ORPEA jesteśmy w stanie zapewnić naszym pacjentom i mieszkańcom opiekę i rehabilitację na najwyższym poziomie, nawet w trudnym czasie pandemii.
•
Jaki wpływ ogólnie na funkcjonowanie domu ma koronawirus? Czy chcieliby Państwo dodać coś od siebie?Stan epidemiczny nie zdezorganizował pracy naszych domów i klinik, gdyż procedury zawsze były osią naszej działalności. W tych obszarach, gdzie było to konieczne, wprowadziliśmy zmiany: codzienne mierzenie temperatury przez personel (dwa razy dziennie), ograniczenie wizyt osób/usługodawców z zewnątrz do niezbędnego minimum, wspomniane wstrzymanie odwiedzin, przygotowanie stref kwarantanny/izolacji. Cieszymy się, że wprowadzane zmiany znajdują zrozumienie u coraz większej liczby rodzin.